Leestijd
5 minuten
Geplaatst op
07 oktober 2020

Vrije radicalen te lijf met antioxidanten in orthomoleculaire voeding

Wie zich verdiept in de wetenschap achter orthomoleculaire voeding kan niet om de termen vrije radicalen en antioxidanten heen. Wat zijn dat en hoe ga je de vrije radicalen het beste te lijf?


Bij de verbranding van voedsel, de versterking van je afweer en ontgifting van je lichaam komt zuurstof vrij. Bij dit proces – oxidatie genoemd – ontstaan bijproducten die we vrije radicalen noemen. Vrije radicalen (instabiele moleculen) zijn onvermijdelijk. Ze zitten in de (verontreinigende) lucht die je inademt en ze ontstaan bijvoorbeeld ook door zonlicht op je huid. Een lage dosis vrije radicalen in je lichaam is nuttig. Vrije radicalen verbeteren de vetverbranding, vergroten de insulinegevoeligheid en helpen om virussen en infecties tegen te gaan.

Ziekte en veroudering door te veel vrije radicalen

Helaas ontstaat er al snel een overdosis vrije radicalen in je lichaam. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Roken, stress, intensief sporten, alcohol, het eten van suikerhoudende producten: het leidt allemaal tot een teveel aan vrije radicalen. Deze overdosis is schadelijk voor het lichaam.
Vrije radicalen beschadigen goede moleculen, lichaamscellen en DNA. Dat kan leiden tot ontregeling van de celdeling of beschadiging van enzymen. Vrije radicalen worden dan ook gezien als de bron van ziektes en vroegtijdige veroudering. Een overdosis in je lichaam hangt samen met allerlei ziektes, waaronder kanker, artritis, Alzheimer en Parkinson. Ook het feit dat we rimpels krijgen is terug te voeren op de vrije radicalen in het lichaam.

Vitaminen en mineralen neutraliseren de vrije radicalen

Gelukkig kunnen antioxidanten deze schadelijke vrije radicalen neutraliseren. Dit zijn stoffen die het lichaam beschermen. Het lichaam maakt deze stoffen zelf aan, maar je krijgt deze ook binnen via gezonde voeding. Belangrijke antioxidanten in voeding zijn de vitaminen A, B, C en E en de mineralen selenium, zink, koper en chroom. Als je voldoende antioxidanten binnenkrijgt daalt het risico op ziekten met meer dan 40%. Daarom besteedt de orthomoleculaire voedingsleer veel aandacht aan voldoende antioxidanten in de samenstelling van het menu. Welke vitaminen, mineralen en sporenelementen in welke producten te vinden zijn ontdek je in het studiepakket 'Orthomoleculair therapeut’ van CIVAS dat bestaat uit de geaccrediteerde opleidingen orthomoleculaire voeding en orthomoleculaire suppletie.

Belangrijke antioxidanten in voeding zijn de vitaminen A, B, C en E en de mineralen selenium, zink, koper en chroom.

Zet je verbranding op een lager pitje

Vrije radicalen komen zoals gezegd vrij bij het proces van oxidatie. Een andere weg om die vrije radicalen aan te pakken is daarom het remmen van de oxidatie in het lichaam: de verbranding op een lager pitje zetten. Alvast een paar tips.
- eet minder, zodat je lichaam zuiniger omgaat met energie.
- beweeg voldoende, maar sport niet te intensief. Extreme sportinspanningen, zoals een marathon lopen, leiden tot overmatige oxidatie. Matige inspanning is beter en heeft bovendien een positief effect op de suikerstofwisseling en insulinegevoeligheid.
- voorkom stress. Onder andere het hormoon adrenaline bevordert oxidatie.
- voorkom een hoge bloedsuikerspiegel. Ook hierdoor neemt oxidatie toe.

Meer lezen over orthomoleculaire voeding