Leestijd
5 minuten
Geplaatst op
07 oktober 2020

Orthomoleculaire voeding en kinderen

Laat kinderen proeven dat orthomoleculaire voeding ook lekker is!

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met een orthomoleculair voedingspatroon. Vanaf hun tweede jaar kunnen kinderen prima met de rest van het gezin mee-eten. In de praktijk stappen veel ouders pas later over op orthomoleculaire eetgewoonten. Hoe krijg je kinderen hierin mee?


Fastfood, frisdrank, bewerkte voeding, chips: de afgelopen decennia zijn we deze westerse voeding steeds normaler gaan vinden. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de gezondheid van onze kinderen. Als antwoord daarop zijn we medicatie normaal gaan vinden. Een kind met hoofdpijn krijgt paracetamol, een hyperactief kind Ritalin, en kinderen met overgewicht gaan vaak op een dieet.

Voeding is bouwstof, geen vulling

Steeds meer ouders slaan een andere weg in: die van de orthomoleculaire voeding. Zij ontdekken dat je met de juiste macro- en microvoedingsstoffen vaak verrassend goede resultaten kunt behalen. Orthomoleculair therapeuten zien voedsel als bouwstof en niet als vulling. Door kinderen goede bouwstoffen te geven bedien je hun lichaamscellen optimaal. Dit zorgt – naast beweging, frisse buitenlucht en voldoende slaap – voor een goede fysieke en mentale groei. De juiste voeding vermindert bovendien veel voorkomende aandoeningen bij kinderen, zoals astma, huidproblemen en hooikoorts.

Orthomoleculaire voedingsadviezen

Voor kinderen gelden dezelfde orthomoleculaire voedingsadviezen als voor volwassenen zoals: ruime hoeveelheden groente, vers fruit, voldoende eiwitten, verzadigde en onverzadigde vetten in de juiste verhouding, beperkte inname van koolhydraten, voeding zonder suiker, voldoende water, kruidenthee en groentesappen. Frisdrank, junkfood, chips, koek en snoep halen we uit het patroon en het gebruik van brood en pasta wordt geminimaliseerd. Alternatieven zijn eiwitbronnen in de vorm van eieren, vis, noten en zaden.

Naar school: de broodtrommel

Kinderdagverblijf, basisschool, buitenschoolse opvang: kinderen eten natuurlijk lang niet altijd thuis. Ouders geven hun kind vaak traditioneel een ‘broodtrommeltje’ mee. Daar kan natuurlijk best iets anders inzitten dan brood. Bijvoorbeeld een stuk groentequiche of koude omelet. Of een mueslireep en een dadelkoek. Die gezonde keuze zal in veel gevallen afwijken van de lunch van de andere kinderen. Leg je kind duidelijk uit waarom jullie niet vasthouden aan Nederlandse eetgewoonten. Maak het kind bijzonder. Vertel ook aan de leerkrachten dat je kind geen boterhammen eet, maar een gezond alternatief en leg uit waarom je dat belangrijk vindt.

Kinderen en orthomoleculaire voeding: tien tips

Hoe krijg je kinderen die gewend zijn aan patat, cola, pannenkoeken en fruithagel op een witte boterham zover? Gewoonten veranderen is voor niemand makkelijk. Maar het loont de moeite! Een paar tips.

  1. Geef het goede voorbeeld. Door er met het hele gezin voor te gaan kan een gevoel van teamspirit ontstaan.
  2. Leg kinderen op hun eigen taalniveau uit dat er een relatie is tussen voeding en gezondheid. Leg daarbij het verband tussen wat je eet en hoe je je voelt of hoe je huid eruitziet.
  3. Betrek kinderen bij het inkopen en bereiden van het eten. Lees bijvoorbeeld samen de verpakkingen en ontdek daarbij hoeveel suiker je ongemerkt binnenkrijgt.
  4. Ontwikkel de smaak van kinderen door ze zo gevarieerd mogelijk van alles aan te bieden.
  5. Eet aan tafel, niet voor de televisie of op de bank. Maak het gezellig en neem er de tijd voor.
  6. Benadruk wat ze wel mogen eten in plaats van wat ‘verboden’ is.
  7. Betrek kinderen bij gezonde keuzes: Wil je liever kipreepjes of kabeljauw? Liever sperzieboontjes of bloemkool?
  8. Haal alleen nog maar gezonde producten in huis: groentesap in plaats van frisdrank, studentenhaver in plaats van koekjes.
  9. Laat ze proeven dat er nog heel veel lekkers wel kan! Bijvoorbeeld zelfgemaakt ijs, hamburgers van goede kwaliteit rundvlees met veel groenten, blini’s van speltmeel, gezonde taarten.
  10. Voor pubers: leg uit dat je door minder junkfood ook minder puistjes krijgt. Een voedingspatroon zonder snelle koolhydraten (frisdrank, brood, melk) zorgt voor een constantere bloedsuikerspiegel en remt ontstekingen van de huid.

Meer weten? CIVAS biedt een aparte geaccrediteerde opleiding orthomoleculaire voeding voor kinderen aan. In het lesmateriaal vind je naast theorie ook een stappenplan voor het hele gezin en voorbeelden van gezonde maaltijden.

Meer lezen over orthomoleculaire voeding